Kancelaria Adwokacka

prof. nadzw. dr Dariusz Erwin Kotłowski, Andrzej Barciński

Jak sporządzić testament?

testament

Jak napisać testament? To jeden z najważniejszych dokumentów, jakie można sporządzić w ciągu życia, mający kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozporządzenia majątkiem po śmierci. Chociaż wielu ludzi unika myślenia o przyszłości w tym kontekście, brak testamentu może prowadzić do skomplikowanych postępowań spadkowych, nieporozumień i sporów między bliskimi. Prawidłowo sporządzony dokument gwarantuje, że wola spadkodawcy zostanie uszanowana, a majątek podzielony zgodnie z jego życzeniem.

Jak napisać testament?

Testament to jednostronna czynność prawna, w której spadkodawca, czyli osoba sporządzająca testament, określa, jak ma zostać rozdysponowany jej majątek po śmierci. Jest to dokument, który pozwala na precyzyjne wyrażenie woli co do podziału dóbr i zabezpiecza przed zastosowaniem automatycznego dziedziczenia ustawowego. Sporządzenie testamentu umożliwia uniknięcie potencjalnych sporów wśród spadkobierców oraz gwarantuje, że majątek zostanie rozdysponowany zgodnie z intencjami zmarłego. W ten sposób można wyznaczyć nie tylko osoby dziedziczące, ale również wskazać konkretne zasady podziału majątku, co daje spadkodawcy pełną kontrolę nad jego przyszłością. Warto zatem rozważyć sporządzenie testamentu, aby uniknąć komplikacji prawnych i zapewnić spokój rodzinie.

Jak spisać testament? W Polsce obowiązuje kilka form testamentu, z których najczęściej spotykane to testament własnoręczny (holograficzny) i notarialny. Obie formy mają swoje zalety, ale wybór odpowiedniego typu zależy od konkretnej sytuacji spadkodawcy.

Testament holograficzny i testament notarialny – którą formę wybrać?

Jednym z najczęściej spotykanych typów testamentu w Polsce jest testament holograficzny, czyli dokument własnoręcznie napisany przez spadkodawcę. Aby był on ważny, musi zostać sporządzony w całości własnoręcznie, opatrzony datą oraz podpisany. Warto zaznaczyć, że testament holograficzny nie może być napisany na komputerze, a jedynie ręcznie. Choć jest to forma prostsza i nie wymaga wizyty u notariusza, niesie ze sobą pewne ryzyko. Niewielkie błędy formalne mogą prowadzić do unieważnienia testamentu, dlatego ważne jest, aby dokument był precyzyjny i kompletny.

Z kolei testament notarialny to dokument sporządzony w obecności notariusza, który gwarantuje jego zgodność z prawem. Jest to forma testamentu, która daje spadkodawcy większe bezpieczeństwo prawne, eliminując ryzyko formalnych nieścisłości. Warto rozważyć sporządzenie takiego testamentu zwłaszcza w sytuacji, gdy majątek jest duży lub gdy w rodzinie mogą występować skomplikowane relacje, które mogłyby prowadzić do sporów.

Co powinien zawierać testament?

Jak sporządzić testament i co powinno się w nim znaleźć? Podstawowe elementy testamentu obejmują przede wszystkim jego własnoręczne sporządzenie, co oznacza, że dokument musi być w całości napisany ręką spadkodawcy. Nie jest dopuszczalne przygotowanie testamentu na komputerze, maszynie do pisania czy za pomocą innych narzędzi elektronicznych – w przeciwnym razie dokument może zostać uznany za nieważny. Drugim elementem jest podpis spadkodawcy, który musi być czytelny i umieszczony pod całością tekstu. Podpis pełni funkcję potwierdzenia, że to właśnie spadkodawca jest autorem testamentu i wyraża w nim swoją świadomą wolę. Trzecim składnikiem jest data, która określa dokładny moment sporządzenia testamentu. Data ta może mieć znaczenie, gdy istnieje kilka testamentów lub gdy zachodzą wątpliwości co do zdolności spadkodawcy do sporządzenia dokumentu w danym momencie.

Jaka jest rola adwokata w sporządzeniu testamentu?

Adwokat nie ma możliwości sporządzenia testamentu. Jednak może doradzić, jakie rozwiązania prawne są najkorzystniejsze dla spadkodawcy i pomóc w precyzyjnym sformułowaniu zapisów testamentu, aby były one zrozumiałe i nie budziły wątpliwości. Dzięki wsparciu prawnika spadkodawca ma pewność, że wszystkie formalne wymogi, takie jak podpis, data czy własnoręczność, zostaną spełnione. Dodatkowo adwokat może doradzić w kwestiach bardziej złożonych, jak np. wykluczenie spadkobierców z dziedziczenia, zapisy na rzecz osób trzecich czy kwestie dotyczące zachowku. Profesjonalna pomoc prawnika minimalizuje ryzyko późniejszych sporów sądowych między spadkobiercami i pozwala spadkodawcy na spokojne i pewne rozdysponowanie majątku zgodnie z jego wolą.

Wsparciem służy również adwokat Warszawa z Kancelarii Adwokackiej prof. nadzw. dr Dariusz Erwin Kotłowski Andrzej Barciński. Oferujemy pomoc prawną w zakresie sporządzania testamentów, dbając o to, aby dokument spełniał wszystkie wymogi formalne oraz odzwierciedlał rzeczywistą wolę spadkodawcy. Naszym celem jest nie tylko precyzyjne sformułowanie zapisów testamentu, ale również ochrona interesów spadkodawcy oraz jego bliskich, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień w przyszłości. Do dyspozycji pozostaje także adwokat prawo rodzinne Warszawa. Zapraszamy do kontaktu, aby omówić indywidualne potrzeby.

Poinformuj znajomych

Inne artykuły na blogu

Jak sporządzić testament?

Jak napisać testament? To jeden z najważniejszych dokumentów, jakie można sporządzić w ciągu życia, mający kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozporządzenia majątkiem po śmierci. Chociaż wielu ludzi unika myślenia o przyszłości

Więcej...

Co to jest rozdzielność majątkowa?

Jak zrobić rozdzielność majątkowa w trakcie małżeństwa? To pytanie, które coraz częściej pojawia się wśród par zastanawiających się nad zarządzaniem swoimi finansami. Decyzja o oddzieleniu majątków, mimo że bywa trudna,

Więcej...

Polityka prywatności i plików cookies

Zgodnie z z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO – informujemy, że niniejszy dokumenty reguluje zasady przetwarzania Państwa danych osobowych i wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem z naszej strony internetowej i kontaktami e-mailowymi lub telefonicznymi.

Podstawowe dane:

  • Adres strony internetowej: ………………………………….. (zwana dalej „stroną”)
  • Administrator Państwa danych osobowych:  ……………………. (zwany dalej „administratorem”)
  • Adres kontaktowy: ………………………….

Skrócona wersja – najważniejsze informacje:

  • Kontaktując się z nami, przekazują nam Państwo swoje dane osobowe, a my gwarantujemy, że Państwa dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Państwa wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  • Wykorzystujemy pliki cookies własne w celu prawidłowego działania strony.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Państwa wystarczające, poniżej znajdują się dalej idące szczegóły:

§1 Dane osobowe

  1. Osoba odwiedzająca stronę lub  kontaktująca się z Administratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź telefonu (zwana dalej „użytkownikiem”) może przekazywać swoje dane osobowe Administratorowi za pomocą dostępnych form kontaktu,
  2. Administratorem danych osobowych Użytkownika jest Administrator.
  3. Dane przekazane Administratorowi  przetwarzane są w celach wyszczególnionych w §2
  4. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
  5. Podanie danych jest zawsze dobrowolne, ale niezbędne do podjęcia przez Użytkownika kontaktu,
  6. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
  7. Dane osobowe użytkownika będą przetwarzane do zakończenia komunikacji z nami lub, w razie podjęcia współpracy do końca okresu przedawnienia potencjalnych roszczeń z umowy. Dane zawarte na fakturach będą przetwarzane do końca okresu, przez który przepisy prawa wymagają przechowywać dokumentację rachunkową. Ponadto, część danych może być również przetwarzana po upływie wskazanych wcześniej okresów przez czas prowadzenia przez nas działalności gospodarczej w celach archiwalnych, analitycznych i statystycznych opisanych bardziej szczegółowo w §2
  8. Użytkownikowi przysługują następujące uprawnienia:
    • prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
    • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    • prawo do przenoszenia danych,
    • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu, jeżeli Użytkownik uprzednio taką zgodę wyraził,
    • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora

§2 Cele i podstawy przetwarzania

Dane przetwarzane są w następujących celach:

  • odpowiedź zwrotna na otrzymane zapytanie w związku z prośbą o taki kontakt skierowaną do nas – podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda użytkownika wynikająca z zainicjowania z nami kontaktu (art. 6 ust. 1 lit. a RODO),
  • archiwizacja korespondencji przychodzącej i wychodzącej na wypadek potrzeby wykazania jej przebiegu, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),wykonania
  • jeżeli nasz kontakt doprowadzi do nawiązania współpracy, dane będą następnie przetwarzane w celu wykonanie zawartej z nami umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
  • wystawianie faktur, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji rachunkowej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  • cele archiwalne (dowodowe) na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów oraz w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • cele analityczne, takie jak dobór usług do naszych klientów, optymalizacja naszych produktów lub usług na podstawie uwag klientów, optymalizacja procesów obsługi na podstawie przebiegu obsługi sprzedaży i posprzedażowej, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • badanie satysfakcji klientów i określanie jakości naszej obsługi, co jest naszym prawie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

§3 Odbiorcy danych/podprzetwarzający dane osobowe

  1. Dane osobowe użytkownika możemy udostępniać naszym podwykonawcom, czyli podmiotom, z których usług korzystamy przy przetwarzaniu danych osobowych
  2. Dane osobowe użytkownika mogą być przekazywane do państw trzecich (znajdujących się poza Unią Europejską). Odpowiednie zabezpieczenia danych są zapewnione poprzez zatwierdzony mechanizm certyfikacji w połączeniu z egzekwowalnymi zobowiązaniami odbiorcy danych do odpowiednich zabezpieczeń (program Privacy Shield).
  3. Poniżej znajduje się lista możliwych odbiorców danych Użytkownika:
    • Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wspierające bieżącą działalność administrator
    • Dostawca oprogramowania księgowego,
    • Dostawca oprogramowania do zarządzania projektami,
    • Dostawca pakietu biurowego,
    • Firma utrzymująca stronę na serwerze (hostingodawca),
    • Firma utrzymująca pocztę elektroniczną administratora (dostawca serwera pocztowego),
    • Odpowiednie organy publiczne w zakresie, w jakim Administrator jest zobowiązany do udostępnienia im danych.

§4 Pliki Cookies

  1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika naszej strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z podstron tejże strony. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika strony internetowej i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy strony internetowej korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    • utrzymanie sesji Użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła;
  3. Na naszej stronie internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  4. W ramach strony internetowej stosowane są lub mogą być stosowane następujące rodzaje plików cookies:
    • „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych strony internetowej;
    • „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    • „analityczne” – np. Google Analytics , które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
  7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem strony internetowej reklamodawców, partnerów, firmy analityczno-badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

 

§5 Logi serwera

  1. Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.
  2. Logi obejmują m.in. adres IP użytkownika, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym.. Logi mogą być zapisywane i przechowywane są na serwerze.
  3. Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu identyfikacji użytkownika.
  4. Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Adam Nowak

radca prawny

Specjalizuje się w prawie gospodarczym i podatkowym. Posiada bogate doświadczenie w obsłudze prawnej spółek

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Anna Krajewska

adwokat

Specjalizuje się w prawie autorskim. Posiada bogate doświadczenie w zakresie ochrony dóbr intelektualnych i rejestrowania znaków towarowych.

Biegle posługuje się językiem angielskim.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Ustawienia przechowywania cookies można zmienić w przeglądarce. Więcej informacji…